Digitale transformatie naar een nieuw niveau
04 February 2024
Jan Schuer is nu 44 jaar jong en met stralende ogen blikt hij terug naar het prille begin van Smartschool. Als student aan de leerlingenopleiding stond hij voor de klas. Hij wilde een les economie geven in het computerlokaal. Let wel, dit was in 2001, de tijden waren anders. Jan had bedacht dat hij in zijn les gebruik wilde maken van een Engelstalig digitaal platform. Economieles in de computerklas? En dan ook nog Engelstalig en digitaal? Dat was niet de bedoeling! En dat was meteen het moment dat Jan zelf een platform wilde maken. Waar hij lesmateriaal op kon zetten wat leerlingen konden downloaden. Het zaadje voor Smartschool was geplant!
Jan: “Inmiddels zijn we een hele tijd verder, maar onze missie is niet veranderd. We willen onderwijsprocessen digitaliseren en vergemakkelijken. Om het leven van leerkrachten, leerlingen, ouders en scholen aangenamer te maken. Zodat er aan de ene kant tijd en geld uitgespaard kan worden maar ook een positieve bijdrage geleverd wordt aan de onderwijskwaliteit. Smartschool bestaat uit vele modules, die je in kunt delen in vier groepen: educatief, administratief, communicatie en leerlingvolgsysteem. De combinatie van alle onderdelen binnen één pakket maakt samenwerken zoveel makkelijker. Het onderscheidt Smartschool van andere platformen.”
Specifieke behoeften
“De afgelopen twintig jaar stonden in het teken van digitaliseren van bestaande processen en instrumenten, maar sinds corona gaan we voor een diepere transformatie. De diversiteit tussen scholen neemt toe, evenals de diversiteit aan leerlingen. Dat leidt tot specifieke behoeften en vraagt om differentiëring en flexibiliteit in bijvoorbeeld de roosters. Er wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe werk- en organisatievormen. Er is meer focus op het leerproces en niet langer enkel op cijfers. Er is meer aandacht voor het evalueren van doelen en het geven van feedback. Daar passen wij Smartschool aan aan. We laten ons hierin bijstaan door onze onafhankelijke adviesraad waarin onze stakeholders vertegenwoordigd zijn. Zij waken erover dat onze ontwikkelingen waarde(n)vol gebeuren conform de maatschappelijke wensen. Ons uiteindelijke doel is ertoe bijdragen dat scholen er in slagen om leerlingen te laten uitgroeien tot de beste versie van zichzelf.”
Vlotte samenwerking
“Ik heb vroeger, toen ik docent was aan de lerarenopleiding, zelf uurroosters gemaakt in Untis, het was dan ook niet meer dan logisch om jaren geleden de samenwerking aan te gaan. We vinden elkaar echt in de wil en de overtuiging dat de digitalisering van het onderwijs altijd kan verbeteren. De koppeling tussen WebUntis en Planner elimineert handmatig werk, je hoeft niet langer roosterbestanden te exporteren vanuit WebUntis en daarna weer te implementeren in Planner. De samenwerking met Untis kunnen we als heel vlot beschrijven. Je kunt je voorstellen dat er heel wat technologische ontwikkeling en afspraken bij komen kijken. We werken hiervoor al jaren succesvol samen met zowel de lokale Untispartner als het hoofdkantoor in Oostenrijk en verwachten dat nog vele jaren te kunnen doen.”